Artikler om PC og Mac i PC-mødestedet

11-11-2021

Digitaliseringsstyrelsen stiller nogle online undervisningsværktøjer til rådighed for IT-frivillige, der underviser digitalt udfordrede borgere. Det vedrører både det nye MitID og den nye Digitale Post, der kommer fra 30. november 2021, og temabaserede undervisningsforløb.

Herover ses websiden for et demomiljø til undervisning i det nye MitID - prøv det uden at benytte egne log-ind-oplysninger. Klik på billedet for at se det større. 

I Danmark udvikler den offentlige digitalisering sig hele tiden og giver danskerne nye muligheder i hverdagen. Det påvirker os alle, men især for de digitalt udfordrede borgere kan forandringerne og den stigende digitalisering være svær. Borgere, som har svært ved det digitale, har ofte brug for en hjælpende hånd til at komme trygt og sikkert over på nye løsninger.

Her spiller IT-caféer, digitale hjælpemidler og undervisningstilbud på blandt andet biblioteker og i interesseorganisationer for eksempelvis ældre en vigtig rolle i, at alle borgere kan være en del af det digitale fællesskab. Landet over står engagerede frivillige klar til at vejlede og give de borgere, der måtte have brug for det, en hjælpende hånd med stort og småt i den digitale hverdag.

For at understøtte de IT-frivilliges vigtige arbejde, lancerer Digitaliseringsstyrelsen en ny portal, digst.dk/it-frivillig, og en opdatering af læringsmiljøet demo.borger.dk. Der er tale om en portal, hvor IT-frivillige kan finde inspiration og information, og det virtuelle læringsmiljø demo.borger.dk. Målet med dem begge er at understøtte IT-frivilliges vejledning i offentlige digitale løsninger.

”Offentlig digitalisering skal gøre hverdagen lettere for borgerne og medvirke til en mere sammenhængende og effektiv offentlig service. For nogle borgere er det en udfordring at begå sig digitalt og føle sig trygge ved at give sig i kast med nye, digitale løsninger. Her er det helt uvurderligt, at vi får god hjælp fra de IT-frivillige, som ude lokalt står klar med støtte og vejledning til, hvordan de nye digitale løsninger fungerer.”

– Tanja Franck, direktør for Digitaliseringsstyrelsen.

Konkret hjælp til vejledning

På portalen digst.dk/it-frivillig vil IT-frivillige fremover kunne finde materiale, som kan anvendes direkte i deres vejledning og undervisning i de forskellige offentlige digitale løsninger. Med portalen er der skabt en omfattende materialesamling målrettet de frivillige og det vigtige arbejde, de bidrager med. Materialesamlingen dækker digitale løsninger som MitID, apps som f.eks. Kørekort-appen og Sundhedskort-appen og omfatter også tematiske undervisningsforløb om f.eks. sikker digital adfærd.

Demo.borger.dk er et læringsmiljø, hvor alle borgere siden august har kunne øve sig i at bruge MitID. Fra oktober udvides demo.borger.dk til også at indeholde en demoversion af det nye Digital Post. De IT-frivillige kan anvende demo.borger.dk til at undervise borgere i de to offentlige digitale løsninger uden at anvende personlige loginoplysninger eller sende information til offentlige myndigheder ved en fejl. Den rigtige digitale post-løsning lanceres den 30. november 2021.

Det er håbet, at portalen og demo.borger.dk kan bidrage med både inspiration og en kvalificering af de it-frivilliges undervisning og vejledning. Portalen og demo.borger.dk er blevet til på baggrund af ønsker og erfaringer fra Netværk for digital inklusion, som løbende bidrager med vigtig viden til Digitaliseringsstyrelsens arbejde med digitalt udfordrede grupper.

Portalen digst.dk/it-frivillig

Portalen digst.dk/it-frivillig er en del af et undervisningskoncept målrettet frivillige it-hjælpere. Undervisnings- og vejledningsmaterialet på portalen er til inspiration og fri afbenyttelse for alle.

Siderne opdateres løbende, så det kun er relevant og tidssvarende materiale, der er tilgængeligt. I takt med at nye løsninger udvikles og tages i brug, vil der komme nyt materiale til.

Materialerne og undervisningsforløbene er udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen og samarbejdspartnere, som f.eks. biblioteker og interesseorganisationer.

Besøg digst/it-frivillig.dk

Læringsmiljøet demo.borger.dk

Demo.borger.dk er et gratis læringsmiljø, som kan anvendes af alle til hjælp og undervisning i MitID og den nye Digital Post.

Demo.borger.dk skal understøtte og forbedre indsatsen over for de borgere, der har behov for hjælp til at kommunikere digitalt med det offentlige. På den måde kan borgerne blive mere trygge og fortrolige med, hvordan MitID og Digital Post virker.

Med demo.borger.dk undgår borgeren at bruge egne personlige oplysninger, og der er ingen risiko for at sende information til en offentlig myndighed ved en fejl.

Demo.borger.dk er ejet af Digitaliseringsstyrelsen.

Besøg demo.borger.dk

Læs mere om demo.borger.dk

Dette er kopieret fra Digitaliseringsstyrelsens websted, www.digst.dk.

Med venlig hilsen

Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe.

Mød os på Internettet:

PC-mødestedet er en datastue for alle seniorer, efterlønsmodtagere og førtidspensionister i Gladsaxe Kommune og omegn. Du kan komme lige ind fra gaden, når vi holder åbent om onsdagen mellem kl. 13 og 16. Det er gratis, og der er intet kontingent. Medbring din egen PC, Mac, smartphone eller tablet. Undertiden afholder vi også små seminarer.

PC-mødestedet holder til i et lokale om onsdagen kl. 13-16 i:

Aktivitetshuset Seniorklubberne i Høje Gladsaxe
Høje Gladsaxe Torv 2H
 (bagved centret)

2860 Søborg

10-11-2021

Du har måske hørt eller læst, at mange PC’er med 3-4 år eller mere på bagen slet ikke vil kunne benytte det nye Windows 11, der udkom den 5. oktober 2021?

I PC-mødestedet benyttes en PC udstyret som denne til venstre. Den kan officielt ikke køre Windows 11! Men ovenstående billede viser netop Indstillinger i Windows 11 på denne PC. Så det kan lade sig gøre! Klik på billedet til venstre for at se det større og detaljeret. 

Det er ganske rigtigt, at Microsofts kontrolværktøj, der checker for om Windows 11 kan afvikles på din PC, i mange tilfælde vil vise, at den ikke understøtter Windows 11.

Du kan læse om, hvilke mikroprocessorer der officielt understøttes af Windows 11 her: IntelAMD og Qualcomm (engelsksproget).

Desuden skal en mikroprocessor understøtte TPM 2.0 (Trusted Platform Module version 2.0). Lidt ældre PC’er understøtter måske blot version TPM 1.2, men kan let opgraderes til version 2.0 – blot via en BIOS/UEFI-opgradering fra din PC-leverandørs support-hjemmeside eller via Windows Update i Windows 10.

Hvis ikke TPM 2.0 er til stede og en nyere mikroprocessor, kan Windows 11 officielt slet ikke installeres.

Men fortvivl ikke!

Men det kan den måske alligevel godt. Hvis du virkeligt vil have Windows 11 på din lidt ældre PC, kan det faktisk lade sig gøre. Jeg har indtil selv lagt Windows 11 ind på to PC’er, som benytter 3. generations Core i-mikroprocessorer fra den amerikanske chipproducent Intel. Microsoft kræver ellers 8. generation eller senere fra mikroprocessorproducenten. Den seneste – 12. generation – blev frigivet den 4. november 2021.

Du skal dog være klar over, at det ikke kan garanteres, at denne metode vedbliver at være accepteret af Microsoft. Det kan være, at fremtidige udgaver af Windows 11 simpelthen ikke vil installere opdateringer via Windows Update, uden at både mikroprocessor er ny nok og TPM 2.0-modulet er til stede. Så det er på helt egen risiko og ansvar at gøre de beskrevne ting herunder for at få lagt Windows 11 ind alligevel.

Få Windows 11 på ikke-understøttet hardware alligevel!

Se et par videoer på engelsk om, hvordan man rent faktisk kan slå checket fra for TPM-modul og for gammel mikroprocessor.

Video: Install Windows 11 on Unsupported PC | EASY Trick on regedit – Installér Windows 11 på ikke-understøttet PC – et let trick med registreringseditoren (6 minutter på engelsk).

Video: How to Install Windows 11 on Unsupported PC (Updates Works 100%) – Hvordan du kan installere Windows 11 på en ikke-understøttet PC – her lærer du, hvordan du redigerer en særlig fil – appraiserres.dll – så alle checks for TPM-modulet fjernes fra Windows. Herefter kan Windows 11 installeres fra det downloadede Windows 11 via ISO-filen (14 minutter på engelsk).

Hvis du finder disse videoer for tekniske, er du velkommen til at møde op i PC-mødestedet og få hjælp til at installere Windows 11 på gammel hardware. Vi har lige det, der skal til for at gøre det hurtigt og enkelt - dvs. du skal lige afsætte et par timer til installeringen!

Flere kilder

Du kan herunder læse mere om Windows 11 og alt det, der adskiller det fra Windows 10.

Med venlig hilsen

Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe.

Mød os på Internettet:

PC-mødestedet er en datastue for alle seniorer, efterlønsmodtagere og førtidspensionister i Gladsaxe Kommune og omegn. Du kan komme lige ind fra gaden, når vi holder åbent om onsdagen mellem kl. 13 og 16. Det er gratis, og der er intet kontingent. Medbring din egen PC, Mac, smartphone eller tablet. Undertiden afholder vi også små seminarer.

PC-mødestedet holder til i et lokale om onsdagen kl. 13-16 i:

Aktivitetshuset Seniorklubberne i Høje Gladsaxe
Høje Gladsaxe Torv 2H
(bagved centret)
2860 Søborg

 

10-11-2021

Det bliver snart lettere at opnå aktindsigt i egne sager hos Gladsaxe Kommune. Læs mere om det nye online aktindsigtssystem i blogindlægget herunder. Klik på den 1-minut lange video på dansk herover for at få et kort animeret overblik over, hvordan aktindsigt foregår lige nu - og nu også snart via online selvbetjening.

10-11-2021

Det bliver snart lettere at opnå aktindsigt i egne sager hos Gladsaxe Kommune. 

Du kender sikkert allerede www.Sundhed.dk, hvor du kan se din lægejournal m.m. online. Dér får du aktindsigt i de præcise noter, epikriser og blodprøver, som læger og andet sundhedspersonale har noteret om dig, når du har haft været indlagt på et hospital eller kontaktet eller besøgt din praktiserende læge eller speciallæge.

På det seneste husmøde i Seniorklubberne nævnte den kommunale ældrekonsulent Ea Lykke Elsborg, at der bliver arbejdet på at give borgerne tilsvarende indsigt i egne journaler og fra kommunens sagsbehandling.

Du kender muligvis til, at du allerede nu kan ansøge om aktindsigt og få tilsendt et brev i e-Boks med et (muligvist langt) PDF-dokument med alt, hvad en forvaltning i kommunen har skrevet om dig. Det kan vare op til 7 dage, før du modtager svaret.

Men samme tjeneste vil i fremtiden blive tilbudt borgerne online, så det bliver endnu lettere for dig at få at vide, hvad kommunale myndigheder har af oplysninger om sociale, støtte- og økonomiske foranstaltninger over for dig.

Det er det danske firma Dataproces, der har udviklet systemet, der gør denne proces kortere. Dataproces er et innovativt IT- og konsulenthus med speciale i løsninger målrettet landets kommuner og deres digitale administration.

Online-aktindsigt med MinSag©

Firmaet har udviklet MinSag©, der er en effektiv digital selvbetjeningsløsning til gavn for både borger og kommune. Løsningen er udviklet af Dataproces i samarbejde med Silkeborg Kommune og er baseret på Dataproces' softwarerobot MARC.

Med MinSag kan borgere (og tredjeparter med samtykke) få indblik i egne sager og oplysninger, som de fremgår på tværs af de kommunale fagsystemer. Borgere kan med MinSag ansøge om, modtage og læse egne sagsdokumenter fra hjemmet, bussen mv. via smartphone, tablet eller pc.

Dermed opleves en aktindsigtsproces, som er både hurtigere og mere gennemsigtig.

For kommunen betyder MinSag© bl.a. kortere sagsbehandlingstid, frigjort medarbejdertid, øget retmæssighed samt optimering og kvalificering af administrative sags- og arbejdsgange.

Fordele og udbytte ved at benytte MinSag©:

  • Forkortet sagsbehandlingstid.
  • Øget digital selvbetjening.
  • Kommunen skal ikke bruge tid på at udsøge akter på borgeren.
  • Understøtter kontrolarbejde ved automatisk identifikation og markering af uvedkommende, personhenførbare oplysninger og udvalgte søgeord.
  • Alle handlinger og sager logges i løsningen.
  • Anvendes og indstilles af kommunen via en online brugergrænseflade.
  • Anvendes af borgere via kommunens hjemmeside, borger.dk og e-Boks.
  • Er i tråd med visionerne i den fælleskommunale digitaliseringsstrategi samt den nye persondataforordnings (GDPRs) skærpede krav fra 2018 i forhold til borgernes adgang til egne sager.

Læs mere om MinSag© her.

Læs også om Silkeborg Kommunes implementering af MinSag© her.

Se desuden nedenstående 1-minut lange dansksprogede video om det kommunale aktindsigtssystem:

Video: Min Sag© - Effektiv digital aktindsigt fra Dataproces

Det vides endnu ikke, hvornår MinSag© bliver tilgængelig for Gladsaxe-borgerne.

Med venlig hilsen

Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe.

Mød os på Internettet:

PC-mødestedet er en datastue for alle seniorer, efterlønsmodtagere og førtidspensionister i Gladsaxe Kommune og omegn. Du kan komme lige ind fra gaden, når vi holder åbent om onsdagen mellem kl. 13 og 16. Det er gratis, og der er intet kontingent. Medbring din egen PC, Mac, smartphone eller tablet. Undertiden afholder vi også små seminarer.

PC-mødestedet holder til i et lokale om onsdagen kl. 13-16 i:

Aktivitetshuset Seniorklubberne i Høje Gladsaxe
Høje Gladsaxe Torv 2H
(bagved centret)

2860 Søborg

09-10-2021

YouTube-kanalen TrigrZolt viser her en 14 minutter lang side-om-side sammenligning af Windows 10 og 11 på engelsk, så du kan afgøre om Windows 11 er noget for dig lige nu. Det er den endelige udgave af Windows 11 og sammenligningen er foretaget på udgivelsesdagen den 5. oktober 2021. Slå engelske undertekster til. Du kan endda lade de engelske undertekster automatoversætte til dansk! Det er også muligt at justere tekstens størrelse i ⚙️-menuen i YouTube-afspilleren.