PC-mødestedets blog om smartphones

20-01-2022

Du kan allerede nu skifte til MitID - også selvom du ikke har modtaget et brev fra din bank. Du er velkommen til at modtage hjælp og vejledning til at skifte fra NemID til MitID i datastuen PC-mødestedet i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe. Den er for seniorer og førtidspensionister – og hjælpen er ganske gratis.

Hvorfor går vi over til MitID?

Det oprindelige NemID blev lanceret den 1. juli 2010 til både privatpersoner og til erhvervsdrivende. Med NemID bruges det samme bruger-id og den samme adgangskode til både netbank, offentlige hjemmesider og en lang række private tjenester på nettet. Det forbedrer servicen i den offentlige sektor samtidig med, at effektiviteten øges.

Et konsortium bestående af PBS A/S, DM Data A/S og KMD A/S samt TDC står bag NemID-tjenesten. Efter forhandlinger skrev det daværende Videnskabsministerium den 6. februar 2003 kontrakt med TDC.

NemID-systemet er i årenes løb blevet ændret flere gange. Det betyder bl.a., at sikkerheden er strammet op, så svage led i oprettelsen og brugen af NemID-tjenesten er blevet stærkere og gjort mindre tilgængelige for hacking til fordel for især borgere og banker. Men der har også været nogle indre softwarearkitekturelle problemer, som gjorde, at der vedblev at være angrebsvinkler for hackere til at overtage en borgers NemID. Med en gentænkning af sikkerhedsstrukturen blev NemID-systemet sendt i fornyet udbud.  

Den 6. oktober 2022 begyndte udrulningen af afløseren til NemID, det nye MitID. Alle danskeres NemID skal således i løbet af 2021/22 udskiftes til det mere sikre MitID.

Da NemID-navnet tilhører et konsortium af selskaber inklusive DanID A/S, der bestyrer NemID, har Digitaliseringsstyrelsen været nødt til at opfinde et nyt navn til offentlig digital log-ind samt signering af juridisk bindende aftaler. Det kaldes MitID.

Det nye partnerskab bag MitID blev etableret i 2016 efter en udbudsrunde, hvor alle private virksomheder kunne byde ind på et samarbejde om MitID. Digitaliseringsstyrelsen repræsenterer staten, de danske regioner og kommunerne, mens de danske pengeinstitutter er repræsenterede ved FR I – et datterselskab til Finans Danmark.

Hvis du vil vide mere om det nye MitID, og hvad forskellene i forhold til det gamle NemID er, læs da PC-mødestedets artikel om det her.

Afprøv først, hvordan du logger på med det nye MitID her – og det uden at skulle oplyse dit CPR-nr., adgangskode eller nøglekode.

Hvordan får du MitID?

Normalt vil din bank sende dig et brev via e-Boks eller Digital Post med oplysninger om, hvordan du skifter til NemID.

Men du kan faktisk – også uden at have modtaget et sådant brev – selv skifte over til MitID allerede nu.

Der er dog nogle krav til det.

For det første skal du på et tidspunkt have forevist din bank eller en anden myndighed billed-ID (pas, ID-kort eller kørekort). Det er krav for at kunne gå over til MitID, som er stærkere end for NemID.

Du har to muligheder for at legitimere dig, så du kan opnå mulighed for at gå over til det nye MitID:

  1. For at ID-oplysningerne kan opdateres, er det nødvendigt, at du har en smartphone, der kan aflæse chippen i dit pas. Det kan de fleste Android-telefoner og modellerne iPhone 7 og opefter. Du skal benytte NemID-nøgleappen (hvis du ikke allerede har den), som kan hentes i App Store (kræver iOS 9.3 eller senere) eller i Play Butik (kræver Android 6.0 eller senere). Du skal også have et gyldigt dansk pas, der er udstedt efter 1. januar 2012, da pas før denne dato ikke indeholder en chip. Du kan se en video om opgradering af legitimeringen her.

  2. Har du ikke en smartphone, er du nødt til at henvende dig i Borgerservice hos din kommune. De vil hjælpe dig gennem alle trin. Har du hverken pas eller kørekort som billed-ID, kan du få udstedt et ID-kort i din bank. Du skal sørge for at bestille tid til Borgerservice hos kommunen. I denne coronatid kan du ikke blot møde uanmeldt op.

Vær opmærksom på, at der ikke findes noget papnøglekort til det nye MitID. Der benyttes andre identifikationsmidler:

  • I stedet for NemID-nøgleappen, kan benyttes MitID-kodeappen.
  • I stedet for NemID-nøgleviseren, kan benyttes en MitID-kodeviseren, som til gengæld er gratis.
  • Er du svagtseende, kan du også få en MitID-kodeoplæser, som højt kan oplæse den 6-cifrede kode, som du før fandt på papnøglekortet.
  • Endelig findes også en MitID-chip, som, uden at vise nogen kode, kan give adgang. Den er til gengæld ikke gratis.

Se, hvordan du går over til MitID, og ændrer dine allerede indtastede MitID-oplysninger

Det kan være en fordel at gennemføre overgangen via en PC eller Mac. Den større skærm kan være en fordel for nogle.

Du kan starte ved klikke her for at påbegynde skiftet over til MitID.

Husk at skrive dine nye koder ned: bruger-ID, adgangskode og PIN-kode ned på et stykke papir eller et sikkert sted på din smartphone eller computer.

De kan f.eks. gemmes i din Noter-app. Der findes (gratis) Noter-apps til smartphones og tablets, hvor noterne kan deles mellem flere enheder, og som samtidig beskytter dem bag en adgangskode, så uvedkommende ikke kan få fat på dem – heller ikke selvom telefonen bliver stjålet, og tyven kender din PIN-kode til den.

Når du på www.MitID.dk logger på med NemID via ovenstående link, får du også at vide, om du mangler at supplere den ekstra legitimation, der består i at vise billed-ID (i dette tilfælde pas).

Gør du det, vises noget om, at det ikke lade sig gøre at gennemføre overgangen.

Det er med vilje, at der ikke oplyses en helt specifik årsag til, at det ikke kan lade sig gøre. Men du skal i gang med at opdatere din sikkerhed via NemID-nøgleappen.

Har du ikke allerede NemID-nøgleappen, kan du hente den i Apples App Store elle Androids Play Butik. Første gang den installeres, tager det over en time, idet der holdes en pause på 1 time undervejs.

Det er for at gøre livet svært for hackere, der vil oprette et NemID i dit navn, men det gør det selvfølgeligt også mere besværligt for dig. Men det er i virkeligheden til gavn for både dig og din bank, som derved undgår at miste penge, hvis det lykkes en tyv at komme ind i netbanken ad denne vej.

Det viser sig for især en del seniorer at være krævende at skifte til det nye MitID. Der er mange signeringer med NemID, der skal foretages undervejs. Processen med at skulle legitimere sig med billed-ID digitalt finder flere kompliceret og nærmest uforståelig. Derfor hjælper PC-mødestedets frivillige dig også gerne med at skifte over til MitID – ganske gratis!

Bemærk: Det kan tage fra en ½-1½ time at foretage skiftet fra NemID til MitID.

Men du kan også lade Heidi fra Frederiksberg Bibliotek, der smilende stiller sig til rådighed, guide dig igennem MitID’et mysterier via korte videoklip. Det kan du gøre ved at klikke på links til hendes YouTube-videoer herunder.

Du kan læse en tidligere artikel fra os om MitID her.

Hjælp til MitID på andre sprog end dansk

På MitID’s egen hjemmeside er der en mængde korte instruktionsvideoer tilgængelig på dansk, engelsk og tysk. Klik her for at se en liste over videoer, du kan afspille.

Smid ikke dit NemID-nøglekort ud!

I løbet af 2022 går alle onlinetjenester, der benytter NemID, over til MitID. I en overgangsperiode har du derfor brug for både det gamle NemID og det nye MitID. Du skal derfor ikke fjerne din NemID-app fra telefonen og ej heller smide dit papnøglekort/NemID-nøgleviser ud. Du kan stadig få brug for dem. Du får at vide af din bank eller Digitaliseringsstyrelsen, når du ikke længere behøver nøglekort eller nøgleviser.

Afprøv selv MitID!

Du haer mulighed for allerede nu selv at afprøve, hvordan det nye MitID fungerer i praksis - endda uden selv at have et MitID - for der findes en hjemmeside, hvor du selv kan afprøve MitID uden at skulle benytte dine egne log-ind-oplysninger - klik her – det er ganske ufarligt!

Med venlig hilsen

Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe.

Mød PC- mødestedet på Internettet

PC-mødestedet er en datastue for alle seniorer, efterlønsmodtagere og førtidspensionister i Gladsaxe Kommune og omegn. Du kan komme lige ind fra gaden, når vi holder åbent om onsdagen mellem kl. 13 og 16. Det er gratis, og der er intet kontingent. Medbring blot din egen PC, Mac, smartphone eller tablet.

Undertiden afholder vi også små seminarer. Har du ikke selv PC-udstyr med, har vi en enkelt stationær PC udstyret med det nye Windows 11 i rummet til fri afbenyttelse.

Mød PC-mødestedet i den fysiske verden

PC-mødestedet holder til i lokale 3 om onsdagen kl. 13-16 i:

Seniorklubberne i Høje Gladsaxe
Høje Gladsaxe Torv 2G (bagved centret)
2860 Søborg

Stoppesteder og parkering ved Seniorklubberne

Se på et kort, hvor Seniorklubberne er, se busser, busstoppesteder samt parkeringspladser her.

 

11-11-2021

Digitaliseringsstyrelsen stiller nogle online undervisningsværktøjer til rådighed for IT-frivillige, der underviser digitalt udfordrede borgere. Det vedrører både det nye MitID og den nye Digitale Post, der kommer fra 30. november 2021, og temabaserede undervisningsforløb.

Herover ses websiden for et demomiljø til undervisning i det nye MitID - prøv det uden at benytte egne log-ind-oplysninger. Klik på billedet for at se det større. 

I Danmark udvikler den offentlige digitalisering sig hele tiden og giver danskerne nye muligheder i hverdagen. Det påvirker os alle, men især for de digitalt udfordrede borgere kan forandringerne og den stigende digitalisering være svær. Borgere, som har svært ved det digitale, har ofte brug for en hjælpende hånd til at komme trygt og sikkert over på nye løsninger.

Her spiller IT-caféer, digitale hjælpemidler og undervisningstilbud på blandt andet biblioteker og i interesseorganisationer for eksempelvis ældre en vigtig rolle i, at alle borgere kan være en del af det digitale fællesskab. Landet over står engagerede frivillige klar til at vejlede og give de borgere, der måtte have brug for det, en hjælpende hånd med stort og småt i den digitale hverdag.

For at understøtte de IT-frivilliges vigtige arbejde, lancerer Digitaliseringsstyrelsen en ny portal, digst.dk/it-frivillig, og en opdatering af læringsmiljøet demo.borger.dk. Der er tale om en portal, hvor IT-frivillige kan finde inspiration og information, og det virtuelle læringsmiljø demo.borger.dk. Målet med dem begge er at understøtte IT-frivilliges vejledning i offentlige digitale løsninger.


”Offentlig digitalisering skal gøre hverdagen lettere for borgerne og medvirke til en mere sammenhængende og effektiv offentlig service. For nogle borgere er det en udfordring at begå sig digitalt og føle sig trygge ved at give sig i kast med nye, digitale løsninger. Her er det helt uvurderligt, at vi får god hjælp fra de IT-frivillige, som ude lokalt står klar med støtte og vejledning til, hvordan de nye digitale løsninger fungerer.”

– Tanja Franck, direktør for Digitaliseringsstyrelsen.



Konkret hjælp til vejledning

På portalen digst.dk/it-frivillig vil IT-frivillige fremover kunne finde materiale, som kan anvendes direkte i deres vejledning og undervisning i de forskellige offentlige digitale løsninger. Med portalen er der skabt en omfattende materialesamling målrettet de frivillige og det vigtige arbejde, de bidrager med. Materialesamlingen dækker digitale løsninger som MitID, apps som f.eks. Kørekort-appen og Sundhedskort-appen og omfatter også tematiske undervisningsforløb om f.eks. sikker digital adfærd.

Demo.borger.dk er et læringsmiljø, hvor alle borgere siden august har kunne øve sig i at bruge MitID. Fra oktober udvides demo.borger.dk til også at indeholde en demoversion af det nye Digital Post. De IT-frivillige kan anvende demo.borger.dk til at undervise borgere i de to offentlige digitale løsninger uden at anvende personlige loginoplysninger eller sende information til offentlige myndigheder ved en fejl. Den rigtige digitale post-løsning lanceres den 30. november 2021.

Det er håbet, at portalen og demo.borger.dk kan bidrage med både inspiration og en kvalificering af de it-frivilliges undervisning og vejledning. Portalen og demo.borger.dk er blevet til på baggrund af ønsker og erfaringer fra Netværk for digital inklusion, som løbende bidrager med vigtig viden til Digitaliseringsstyrelsens arbejde med digitalt udfordrede grupper.

Portalen digst.dk/it-frivillig

Portalen digst.dk/it-frivillig er en del af et undervisningskoncept målrettet frivillige it-hjælpere. Undervisnings- og vejledningsmaterialet på portalen er til inspiration og fri afbenyttelse for alle.

Siderne opdateres løbende, så det kun er relevant og tidssvarende materiale, der er tilgængeligt. I takt med at nye løsninger udvikles og tages i brug, vil der komme nyt materiale til.

Materialerne og undervisningsforløbene er udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen og samarbejdspartnere, som f.eks. biblioteker og interesseorganisationer.

Besøg digst/it-frivillig.dk

Læringsmiljøet demo.borger.dk

Demo.borger.dk er et gratis læringsmiljø, som kan anvendes af alle til hjælp og undervisning i MitID og den nye Digital Post.

Demo.borger.dk skal understøtte og forbedre indsatsen over for de borgere, der har behov for hjælp til at kommunikere digitalt med det offentlige. På den måde kan borgerne blive mere trygge og fortrolige med, hvordan MitID og Digital Post virker.

Med demo.borger.dk undgår borgeren at bruge egne personlige oplysninger, og der er ingen risiko for at sende information til en offentlig myndighed ved en fejl.

Demo.borger.dk er ejet af Digitaliseringsstyrelsen.

Besøg demo.borger.dk

Læs mere om demo.borger.dk

Dette er kopieret fra Digitaliseringsstyrelsens websted, www.digst.dk.

Med venlig hilsen

Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe.

Mød os på Internettet:

PC-mødestedet er en datastue for alle seniorer, efterlønsmodtagere og førtidspensionister i Gladsaxe Kommune og omegn. Du kan komme lige ind fra gaden, når vi holder åbent om onsdagen mellem kl. 13 og 16. Det er gratis, og der er intet kontingent. Medbring din egen PC, Mac, smartphone eller tablet. Undertiden afholder vi også små seminarer.

PC-mødestedet holder til i et lokale om onsdagen kl. 13-16 i:

Seniorklubberne i Høje Gladsaxe
Høje Gladsaxe Torv 2G (Bagved centret)
2860 Søborg

10-09-2021

Den 18. august 2021 startede skiftet fra det nuværende NemID til det nye MitID. Det kommende halve års tid skal brugerne af NemID skifte over til MitID. Der lægges op til, at du hovedsageligt skal benytte din smartphone eller tablet til at logge på med MitID, men der er også andre muligheder. Papnøglekortet falder således bort. 

Baggrunden for MitID

Digitale løsninger bliver erstattet af nye over tid. Det gør de, fordi de skal være sikre og kunne følge med udviklingen. MitID lever op til de nyeste standarder for sikkerhed, så danskerne også i fremtiden kan færdes trygt på nettet.

Derfor bliver NemID til MitID: Dit kommende bevis for, hvem du er, når du logger ind, godkender handlinger eller har brug for at underskrive digitalt.

Umiddelbart vil du ikke opleve den store forskel, når du først får MitID – ud over at du f.eks. ikke længere skal bruge dit nøglekort eller nøgleapp.

Se websiden Sådan kommer MitID til at se ud.

Men der er forskelle. Forskelle, der betyder, at det bliver vanskeligere at misbruge MitID, og at det bliver nemmere at videreudvikle MitID til en hverdag, hvor teknologi hjælper os med stadigt mere.

Mere tryghed

For at få MitID skal du følge en selvbetjeningsproces, som du omhyggeligt skal gå igennem. Det skyldes bl.a., at myndighederne skal være sikre på, at der ikke er andre, der udgiver sig for at være dig.

Med MitID kommer også nye sikkerhedsforanstaltninger. F.eks. får du besked, hvis MitID-appen aktiveres på en ny enhed. Du kan også vælge at få besked, hver gang dit personlige MitID bliver anvendt. Det er dog stadig vigtigt, at du passer godt på dit personlige MitID.

Nye regler

Både NemID og MitID er sikre løsninger, men MitID skal blive ved med at være sikker i mange år frem. Der er derfor skærpede krav til sikkerheden i det kommende MitID. I praksis betyder det nye processer for, hvordan man kan få et digitalt ID. Brugernes identitet skal bekræftes ud fra nye regler, som går spadestikket dybere, end hvad der hidtil har været behov for. Årsagen er, at kravene til sikkerhed på it-området har ændret sig meget, siden NemID blev lanceret i 2010.

For nogle borgere vil de skærpede krav få betydning for overgangen til MitID. Der er nemlig behov for, at de ID-oplysninger, som er knyttet til deres NemID, opdateres, før de kan få MitID. I praksis er der tale om, at borgerne bekræfter deres NemID-identitet. Det gælder primært for de borgere, som har fået udstedt NemID online samt nogle af dem, der har fået NemID via deres bank.

Identiteten bekræftes digitalt

Digitaliseringsstyrelsen har udviklet en digital proces, som skal gøre det muligt for borgerne at opdatere deres oplysninger selv.

Med den seneste opdatering af NemID-nøgleapp er det nu muligt at scanne sit pas og dermed bekræfte sin identitet. Processen minder om den proces, der er kendt fra oprettelsen af et digitalt kørekort. Ved at scanne sit pas online hæves sikkerhedsniveauet i NemID automatisk, og borgerne vil leve op til kravene for at få MitID.

Borgerne bliver kontaktet

Fra august 2021 vil de borgere, der skal opdatere deres oplysninger, blive kontaktet direkte af Digitaliseringsstyrelsen via e-Boks eller Digital Post. Alle brugere af NemID-nøgleappen vil dog allerede nu kunne opleve at se muligheden i NemID-nøgleappen, hvis de henter den nyeste opdatering.

Brugere, der skal opdatere deres ID-oplysninger, men ikke har mulighed for at gennemføre processen i NemID-nøgleappen, vil få stillet andre muligheder til rådighed for at få MitID.

Din bank kan henvende sig til dig via Digital Post eller e-Boks for at opfordre dig til at skifte over til MitID.

Opdateringen til MitID vil løbende ske hen over et halvt år for de 5,43 millioner borgere, der allerede har et NemID. Du skal ikke være bange for, at dit NemID ikke længere virker – det fortsætter det med, indtil du har skiftet til MitID - og selv da skal du beholde dit NemID-nøglekort eller -app, for ikke alle hjemmesider og apps, der har benyttet denne legitimationsform vil fra dag 1 have skiftet over til MitID. Gem derfor dit gamle NemID-nøglekort eller NemID-nøgleviser et stykke tid endnu indtil alle tjenester er opdateret.    

Det skal du bruge

NemID-nøgleappen kan hentes i App Store (kræver iOS 9.3 eller senere) eller i Play Butik (kræver Android 6.0 eller senere). For at ID-oplysningerne kan opdateres, er det nødvendigt, at du har en smartphone, der kan aflæse chippen i dit pas. Det kan de fleste Android-telefoner og modellerne iPhone 7 og opefter. Du skal også have et gyldigt dansk pas, og det skal være udstedt efter 1. januar 2012, da pas før denne dato ikke indeholder en chip.

Bemærk, at NemID og NemID-nøgleappen stadig virker fuldstændig som det plejer. Den seneste opdatering af nøgleappen betyder ikke noget for dit brug af NemID eller for NemID-nøgleappens grundlæggende funktion.

Forskelle mellem NemID og MitID

Først lidt statistik. I juni 2021 var der:

  • 5,43 millioner borgere, der havde et NemID, hvoraf 161.000 udelukkende var til netbank.

  • Der var 5,84 millioner indbyggere i Danmark i 2. kvartal af 2021. Dermed er der ca. 7 procent af befolkningen, der ikke har NemID. Det er færre end antallet af børn under 15 år. Der er dog også danskere og pensionister, der bor i udlandet - f.eks. folkepensionister der har slået sig ned i Spanien eller Tyrkiet - som har NemID. Dermed kommer tallet til at passe.

  • 64,6 procent af alle disse benytter deres smartphone til at logge på, godkende eller underskrive dokumenter og aftaler med NemID-signaturen.

  • 94 pct. af brugerne var tilfredse med NemID.

  • 98 pct. af brugerne var tilfredse med NemID-nøgleappen.

Der er nogle umiddelbare forskelle mellem det gamle NemID og det nye MitID:

  • Med MitID kan du ikke benytte dit CPR-nr. som bruger-id. Du skal vælge dit eget bruger-id på mindst 6 tegn – og det skal være unikt blandt de 5,43 millioner brugere.

  • Papnøglekortet udgår helt. Der vil ikke være noget trykt nøglekort til brug sammen med MitID. Der er to andre måder at logge på og underskrive med MitID. 

  • NemID-nøgleviseren udgår til fordel for MitID-kodeviseren. Hvor NemID-nøgleviseren kostede 99 kr. at anskaffe, er MitID-kodeviseren gratis. Mens NemID-nøgleviseren skulle skiftes ud hver 3. år, holder MitID-kodeviseren i 10 år. Du skal allerede have et MitID for at kunne bestille en MitID-kodeviser. Du kommer til at kunne gøre det her.

  • For svagtseende findes en MitID-kodeoplæser, der på dansk eller engelsk kan oplæse de 6 cifre, der skal indtastes. Man kan tilslutte høretelefoner via et mini-jack-stik, så andre ikke kan lytte med. Du kan benytte dine earplugs af den ældre type med mini-jack-stik, ikke de nye Apple Lightning- eller Android USB-C-stik. MitID-kodeoplæseren kan holde til ca. 10 års normal brug. Der kræves, at du allerede har MitID for at bestille en MitID-kodeoplæser. Læs mere her.

  • NemID-nøgleappen udgår til fordel for en tilsvarende ny MitID-app.

Den nye MitID-app

MitID-appen, der erstatter NemID-nøgleappen, benyttes til det samme. Der er dog nogle forskelle mellem de to:

  • Der kan være op til tre brugere på MitID-appen. Til sammenligning kan der kun være én bruger af NemID-appen. Det betyder, at en tablet eller smartphone med MitID-appen kan deles mellem op til tre medlemmer af husstanden. Det betyder, at ægtefælle eller børn fra 13-års alderen kan være med i f.eks. forældres MitID-app. Eller at en bedsteforælder kan lægge sit barnebarns MitID i sin MitID-app. 

  • Det er også praktisk, hvis du har flere MitID’er – f.eks. et i forbindelse med dit arbejde, som bestyrelsesmedlem i din forening eller virksomhed, og et privat MitID.

  • Du får vist lidt mere information i MitID- end i NemID-nøgleappen, om i hvilken anledning der logges på. Det er en ekstra sikkerhed for dig, så du ikke uforvarende kommer til at bekræfte en IT-kriminels indtrængen i din netbank eller foretager en onlinebetaling. Du ser, hvilket beløb der er involveret i transaktionen, og til hvilken bankkonto.

Hent MitID-appen i App Store eller Play Butik.

Læs mere om MitID-appen her.

MitID-chip

Til medarbejdere i større virksomheder med arbejdsbetingede behov, samt mindre firmaer og selvstændige erhvervsdrivende, hvor de f.eks. skal bruge MitID mange gange i løbet af en dag (højfrekvent brug) eller har brug for det højeste sikkerhedsniveau, kommer der en chip (U2F-enhed).

Via denne chip kan du kommunikere direkte med en smartphone, tablet eller computer via bluetooth, NFC (ligesom kontaktløs betaling) og USB. Man skal trykke på chippen for at bevise, at man rent faktisk er i besiddelse af den, og dette skal kombineres med brugernavn og adgangskode. Privatpersoner, der ønsker et identifikationsmiddel på højeste sikkerhedsniveau, kan selv vælge at tilkøbe den, ligesom NemID-nøgleviseren kan tilkøbes i dag.

På denne måde gives der mulighed for, at alle - både privat, offentligt og i virksomheder - kan lave handlinger online på en meget sikker måde.

Hvem står bag MitID?

MitID er resultatet af et veletableret og unikt samarbejde mellem det offentlige og pengeinstitutterne. Det fælles ønske i MitID-partnerskabet er at skabe sammenhæng for slutbrugerne på tværs af den private og den offentlige sektor – og ikke mindst styrke den digitale infrastruktur i Danmark.

MitID-partnerskabet blev etableret i 2016 efter en udbudsrunde, hvor alle private virksomheder kunne byde ind på et samarbejde om MitID. Digitaliseringsstyrelsen repræsenterer staten, de danske regioner og kommunerne, mens de danske pengeinstitutter er repræsenterede ved FR I – et datterselskab til Finans Danmark.

Se mere her - få MitID nu!

Hør og se Mette fra Frederiksberg Bibliotek, der i en 4 minutter lang video på dansk med undertekster fortæller og viser, hvordan du selv kan skifte til det nye MitID – også før du har modtaget et brev med opfordring til det.

Læs meget mere om MitID hos Digitaliseringsstyrelsen her.

 

11-05-2021
Fra og med mandag den 10. maj 2021 vil der være ophængt et opslag på dørene til Seniorklubberne om, at det er et krav at fremvise sin coronastatus for at komme ind. Ellers bliver man bortvist. Det har været et krav fra myndighederne.
 

I stedet for at gå forgæves i denne situation kan du møde op i selskabslokalerne på adressen Høje Gladsaxe Torv 2B, som ligger 65 meter fra Seniorklubberne. Her kan du få foretaget en hurtigtest og inden for en halv time få en udskrift af resultatet, som er gyldig dokumentation over for de frivillige i klubben.

Får du ikke et stykke papir med resultatet, får du først resultatet at se i smartphone-appen MinSundhed efter kl. 20 samme aften. Du kan finde appen i din app-butik på din telefon. 
 
Du kan få tjekket din coronastatus i Gladsaxe Kommune her.

SEND CORONASTATUS VIA E-MAIL

En mulighed for et klubmedlem at dokumentere sin coronastatus kan være ved per e-mail at fremsende en digital kopi af det til en frivillig i en klub.
 
Hvis klubben vil tillade denne form for dokumentation, skal dokumentet foreligge i et format, der ikke kan ændres.
 
Her er et Word-, Pages-, OpenOffice, billedfil eller Photoshop-dokument ikke gyldigt. PDF-formatet, som du også kender fra brevene i e-Boks, er derimod et gyldigt dokumentformat.
 
I princippet kan du kun sende et dokument, som allerede forelå i PDF-format, da du modtog det. Det er ikke tilstrækkeligt at sende et indskannet eller affotograferet coronapas.

FIND DIN DIGITALE CORONASTATUS

Du kan finde en digital udgave af dokumentet på www.sundhed.dk, som kan downloades og sendes videre.
 
Er du ikke i stand til dette, kan du enten fremvise et papirdokument ved fremmøde i klubben, eller vise dokumentet via din smartphone med appen MinSundhed. Du kan læse om, hvordan du får denne app her.
 
Du kan også benytte smartphone-appen Coronapas, som kan anvendes, når nogen vil se din coronastatus.
 
Klubben kan på en liste vælge at opnotere fremmødte, der har fremvist gyldig dokumentation for færdig vaccination. Så behøver medlemmet ikke fremover igen at fremvise det, men skal blot tjekkes op mod klubbens liste, når han/hun møder op.

SÅDAN TJEKKES CORONASTATUS

Hvordan kan en frivillig tjekke om et trykt stykke papir med en attest, som vist herunder, er gyldigt, udløbet eller forfalsket?
 
Med en smartphone med en nyere udgave af styresystemet kan den frivillige simpelthen åbne sin kamera-app og rette kameraet mod QR-koden i øverste, højre hjørne af papiret.
 
Din kamera-app viser med en besked, at den har genkendt en QR-kode. Tryk på beskeden, og den frivillige bliver på sin smartphone ført ind på en webside bestyret af myndighederne.
 
Websiden, som du også kan se øverst på billedet af smartphonen, viser dit navn, coronastatussen, samt antal timer indtil statussen ikke mere er gyldig. Hvis den ældre end 72 timer, vises dette også.
 
Du kan også benytte smartphone-appen Coronapas til både at vise og tjekke en persons coronastatus. 
 
Med venlig hilsen
 
Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe.
 
25-04-2021
Hvis du har en smartphone, kan du med fordel installere appen MinSundhed, med hvilken du kan vise din coronastatus.
 
Det første punkt, der vises, når du logger på den, er din coronastatus. Appen viser både, om du er fuldt vaccineret eller har fået foretaget en coronatest (PCR- eller hurtigtest). Er det en PCR- eller hurtigtest, skal du være opmærksom på, at den kun er gyldig i 72 timer (3 døgn).
 
Er du ikke vaccineret, kan du med fordel gøre det til en rutine to gange om ugen at få foretaget en coronatest. Især i selskabslokalerne i Høje Gladsaxe Torv 2B og Værebroparken på Værebrovej 72 i festlokalet er det let at få foretaget en hurtigtest. Det kan også ske på Bagsværd Hovedgade 192.
 
Disse steder kræver ingen forhåndstilmelding, og det tager kun 5 minutter. Hvis du vil have resultatet på papir, tager det ca. 30 minutter i alt.
 
Tjek mulighederne for coronatest i Gladsaxe Kommune her.
 
Din coronastatus i appen MinSundhed kan du benytte i foreningslivet, hos frisøren, biblioteket, caféen, restauranten, familiekomsammen eller -fest m.m. Det er et alternativ til at vise et stykke papir med din coronastatus.
 
Ved altid at have en gyldig negativ coronatest, opnår du frihed til spontane møder, deltage i forsamlinger og komme ind steder, hvor der kræves fremvisning af en negativ coronatest eller et vaccinationspas.
 
På iPhone finder du appen i App Store. Der kræves iOS 11.4.1 eller en nyere version. Det vil sige en iPhone 5S eller nyere.
 
På en Android-telefon kan du hente den i Google Play Butik. Her kræves Android 5.1 eller nyere.
 
Har du ikke en (tilstrækkelig ny) smartphone, må du printe din coronastatus via www.Sundhed.dk eller få tilsendt din coronastatus eller vaccinationspas med posten.
 
Grafik: Lars Laursen. Øverst til venstre ses i appen MinSundhed de seneste fire testresultater.
 
Med venlig hilsen
 
Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe