09-11-2022

Falder dit Wi-Fi hele tiden ud og ind?

Har du af og til oplevet, at din PC’s internetforbindelse hopper af nettet og kort efter kobler sig på igen – og det igen og igen, mens du sidder ved den?

Ofte skyldes dette problem, at din Wi-Fi-router deler frekvenser (kanaler) med dine naboer (omkring på samme etage eller etagen over eller under). Fænomenet kaldes interferens.

Naboer, der sender på de samme frekvenser, som du benytter, "støjer" elektromagnetisk, så dine enheder (smartphone, tv, pc, tablet mv.) har sværere ved at opfange og dechifrere signalerne. Er naboens signal svagt i forhold til din egen Wi-Fi-routers, betyder interferensen sædvanligvis ikke noget. Er det forholdsvist stærkt, kan det betyde lavere hastighed på nettet. Det kan også vise sig som mærkeligt farvede blokke, der vises midlertidigt på tv-skærmen, hvis der streames. Andre gange betyder det, at forbindelsen mistes, blot for et øjeblik senere at blive genoptaget.

Der er en kur mod dette: skift kanal

Der er to frekvensbånd, der benyttes ved Wi-Fi. Det ene og ældste er 2,4 GHz-båndet, som benyttes som standard af alle Wi-Fi-routere. Bor man i en boligblok, kan nogle opleve problemer, hvis en eller flere naboer benytter de samme kanaler (1-14) som én selv. Alle kanalerne benyttes ofte af naboerne - ja, faktisk er 2,4 GHz-båndet i praksis overfyldt af alle de mange routere i boligkomplekset.

Et ekstra frekvensbånd til boligblokke

Netop af hensyn til beboere i boligblokke blev der for nogle år siden indført et ekstra frekvensbånd i 5 GHz-området til Wi-Fi-signaler. Her er der mange flere kanaler end i 2,4 GHz-båndet. Og ikke særligt mange lejligheder benytter 5 GHz i boligblokke. Det er måske i praksis den bedst bevarede hemmelighed for højere kvalitets Wi-Fi-forbindelse.

Sætter man sin Wi-Fi-router op til at benytte en kanal i 5 GHz-området, kan man som regel få den helt for sig selv – uden nogen interferens fra naboer – for det ikke almindeligt kendt, så naboerne omstiller forholdsvist sjældent deres Wi-Fi-router. Det kræver dog også, at dit internetkapable udstyr kan benytte 5 GHz-båndet. Det gælder smartphonen, PC'en, den trådløse printer og tv-apparatet.

Men alt nyt udstyr fra de seneste 4-5 år kan dette, f.eks. din iPod, UHD-afspiller, dine Wi-Fi-styrede lamper, dit komfur, vaskemaskine, tørretumbler, stereoanlæg, termostater, klimaanlæg i hjemmet, tyverialarm mv. Det gælder også dit HomeKit-udstyr (Apple) og andre SmartHome-systemer. Du har dog mulighed for at lade både 2,4 og 5 GHz være aktive samtidigt, hvis der skulle være problemer.  

Hvordan finder du af, om problemet skyldes interferens?

Download det gratis program inSSIDer (hent programmet til Windows eller benyt Trådløs diagnostik på Mac), som kan vise dig belastningen fra alle trådløse Wi-Fi-net omkring dig - i forhold til dit eget.

Flere moderne Wi-Fi-routere har også en inSSIDer-funktion indbygget, som er tilgængelig via den administrative brugergrænseflade. Andre routere vurderer selv om den aktuelle kanal er overbelastet af naboers signaler, så de selv skifter til en ledig kanal eller en med svagere interferensstøj.

Skyldes problemet ikke interferens, kan en Wi-Fi-driveropdatering på PC’en ofte klare problemet. Eller opdatering af firmwaren i selve Wi-Fi-routeren. Gå ind i administratordelen af routeren for at se, hvordan en opdatering af firmwaren kan finde sted på netop dit udstyr.  

Er du gået med på internetudbydernes tilbud om Wi-Fi-extender-bokse i dit hjem, selvom du ikke bor i parcelhus men derimod i lejlighed, så kan de(n) være en del af problemet. Er de(n) det, så fjern dem simpelthen - og dit liv bliver lidt enklere med bedre Internet.

Scan dit hjem for Wi-Fi-kvalitet i hvert rum med en app

Bemærk også, at kvaliteten af dit Wi-Fi kan være forskelligt fra rum til rum i dit hjem. Det kan skyldes dels at skillevæggene mellem det rum, hvor routeren står, dæmper signalet, dels at der kortere eller længere vej (eller flere vægge) til din nabo, der benytter samme kanal som dig.

Du kan checke signalstyrken i forskellige rum med en app til mobiltelefonen som f.eks. Stofa WiFiScanneren, der er tilgængelig til iPhone her og til Android her.

Betyder routerens placering noget?

En anbefaling er, at en Wi-Fi-router ikke må stå på gulvet. Den skal stå ca, 100-120 cm over gulvet.

Signalet fra en Wi-Fi-router kan godt gå gennem loft eller gulv til kælder eller omvendt. Er der metal i vægge eller gulv, kan disse blokere for signalet. Tykke betonvægge virker ret dæmpende på signalet. Større metalgenstande som køleskabe kan også dæmpe signalet. Vær opmærksom på fugleflugtslinjen mellem routeren og apparatet, der skal modtager Wi-Fi-signalet. Er der meget fysisk materiale eller metal imellem, bør du finde et andet sted til din Wi-Fi-router.

Vær også opmærksom på, at 2,4 GHz-signaler er mere væggennemtrængende end 5 GHz-signaler. Så hvor der er svagt signal med 5 GHz, kan 2,4 GHz være løsningen.  

Hvordan skifter man Wi-Fi-kanal?

Når du har fundet ud af, at en nabo også bruger dine Wi-Fi-kanaler, hvad skal du så gøre – hvis din Wi-Fi-router ikke selv kan finde ud af at skifte?

Der er tre muligheder:

  1. Ring til din internetudbyder og bed selskabet om at omstille din Wi-Fi-router per fjernkontrol til den kanal, du kan se, er ledig.

  2. Ændr selv kanal i routeren. Alternativt kan læse etiketten på din Wi-Fi-router. Her står noget med et administrator-bruger-ID og en adgangskode samt en IP-adresse (f.eks. 168.192.0.11). Og så skal du indtaste IP-adressen med http://168.192.X.Y (hvad nu X og Y end måtte være). Herefter skal du indtaste bruger-ID'et og adgangskoden. Så er du inde i brugergrænsefladen på Wi-Fi-routeren - ja, din egen Wi-Fi-router har faktisk sin helt egen hjemmeside, hvor du via et menusystem kan justere bl.a. kanaler.

  3. Ændr kanal via app. Mange internetudbydere tilbyder nu om dage, at du kan styre din Wi-Fi-router fra en app på din smartphone. Så behøver du ikke selv at gå ind den administrative brugergrænseflade som nævnt i punkt 2. Fra appen kan du også ændre kanal. Appens navn er måske nævnt på Wi-Fi-routerens etiket. Eller du kan gå ind på din internetudbyders hjemmeside for at finde oplysninger om den.

Fire andre løsninger på for lav hastighed

Der er andre mulige tiltag for at forbedre Wi-Fi-kvaliteten:

  1. Fejlen ligger i routeren. Den lette er at slukke din Wi-Fi-router, vente 10 sekunder og så tænde den igen. Vent yderligere 1 minut, så den er klar til at kommunikere. Det klarer ofte problemer med Wi-Fi. Gør det én gang om måneden, og du vil have bedre Wi-Fi-kvalitet i almindelighed.

  2. Fejlen ligger i omgivelserne. Hvis problemet bliver ved alligevel, og det er muligt at benytte ethernetkabel til enheden (PC, Mac eller tv), så brug det i stedet for. Ethernetkabler er meget lidt følsomme over for interferens fra stråling i omgivelserne – og påvirkes slet ikke af vægge. De kan have en længde op til 30 meter eller mere.

    Hvis du har meget hurtigt Internet (gigabit-internet), skal du også vælge den rigtige kabeltype (mindst kategori 5e), der kan håndtere de høje frekvenser og transmissionshastigheder. Ellers kan du måske slet ikke opnå så høj hastighed. Du kan ofte se, hvilken kategori ethernetkabel du har, trykt på selve kablet, hvor det ofte gentages i kablets længde.

  3. For lille internetabonnement. Måske har du ikke det rette internetabonnement? Du har måske det billigste med den laveste hastighed hos din internetudbyder. 20 megabit/sekund download og 0,75 megabit/sekund upload er måske godt nok til både at se websider, læse e-mails, være social på Facebook og endda se streamet tv. Men ofte hjælper det med mindst 100 megabit/sekund – og det koster nu om dage kun lidt mere nu. Selv 4K UHD-video kræver måske ikke mere end 20 megabit/sekund i downloadhastighed. Men hvis en anden person i husstanden også foretager sig noget via Internettet, kræves en kraftigere forbindelse. 

  4. Billedet fryser midlertidigt med mobilt bredbånd ved streamet tv. Du skal vide, at mobilsendemaster har begrænset sende/modtage-kapacitet. Da der kun et vis antal frekvenser og pladser på hver frekvens til nogle hundrede beboere i et boligkvarter. I tv’s primetime (kl. 20-23) kan der være ekstra belastning af mobilnettet alene på grund af antallet af frekvenser. Oplever du belastningsperioder om aftenen, hvor den lille ”sol” drejer rundt på skærmen (buffering), mens billedet er frosset, så skyldes det ofte manglende kapacitet på sende/modtage-masterne.

Hjælper det at skifte mobilselskab for dit mobile bredbånd?

Måske. Se i øvrigt dækningskortene for de forskellige mobilselskaber her. Nogle selskaber kan levere bedre kvalitet lige, hvor du bor. 

En anden løsning kan være gå bort fra mobilt bredbånd, så du benytter internet via kabelforbindelse til hjemmet – eller endda til din tv-boks eller -apparat. Det er muligvis dyrere, men det er også mere stabilt og sikkert.  

Med venlig hilsen

Lars Laursen, frivillig i seniordatastuen PC-mødestedet i Aktivitetshuset Seniorklubberne i Høje Gladsaxe.

Se også bloggen om smartphones og tablets.

Billedet: Dreamstime.