05-09-2022

Føler du dig IT-invalid eller magtesløs over for den omsiggribende digitalisering?

23 pct. af danskerne oplever, at de har lave digitale kompetencer. Det er især danskere over 40 år, personer med en kortere uddannelse og kvinder, der oplever de lave digitale kompetencer.
 
De føler sig ”digitalt udfordrede”. De har svært ved at bruge digitale selvbetjeningsløsninger og er afhængige af hjælp fra familie og venner. Men de ofte uformelle løsninger er på kanten af loven og viser, at behovet for digital inklusion fortsat er stort.
 
Hvornår blev vi enige om, at alle danskere skal have og betjene en smartphone for at få fuld adgang til deres velfærdsrettigheder og for at føle sig ligeværdige som borgere i Danmark?
 
Datastuen PC-mødestedet eksisterer nærmest kun, fordi nogle mennesker er digitalt udfordrede. Det offentlige stiller ikke IT-hjælpere til rådighed for befolkningen, som sørger for, at borgernes digitale udstyr (PC, Mac, tablet eller smartphone) altid fungerer, men forlanger ikke desto mindre, at borgerne kan betjene sig digitalt... Er det værdigt?
 
Er det det offentliges opgave at varetage borgernes udstyrs funktionsevne? Eller er det pårørende, venners og datastuers opgave, hvis man ikke selv kan? Eller skal man betale sig fra det?
 
Deltag i debatten: Digitalt udfordret eller handicappet?
 
Føler du dig digitalt udfordret, eller hjælper du selv andre, der har det svært med den omfattende offentlige og private digitalisering?
Hvem er digitaliseringen egentligt til gavn for? Dig eller de offentlige myndigheder?
 
Hvad er meningen med den?
 
Kræver digitaliseringen evner og kompetencer, som flere ikke har udviklet eller erhvervet sig i dette liv?
 
Skal det så "invalidere" dem i forhold til offentlig eller privat service?
Hvad blev der egentligt blevet af det at blive betjent og serviceret af rigtige mennesker i stedet for at skulle selvbetjene sig via digitale apparater og Internettet?
 
Hvis du skal klage til en privat virksomhed nu om dage, bedes du gøre det via en hjemmeside. Ofte er der ikke engang et telefonnummer at ringe til. Er det værdigt over for borgere og kunder?
 
Det offentlige vil knap nok modtage et brev skrevet på papir og sendt med posten - nej, det skal sendes digitalt og helst via e-Boks og tilmed med indskannede digitale bilag eller digitale dokumenter hentet fra Skat eller din netbank.
 
Nogle mennesker er fremmedgjorte over for det digitale.
 
Hvad er din mening eller holdning? Skriv venligst dine kommentarer herunder.
 
Artikler og rapporter om de digitalt udfordrede
 
Se også tænketanken Justitias egen rapport om "digitalt udsatte", der danner grundlag for Politikens artikelserie om Algoritmer, Data og Demokrati.
 
Ordet "algoritme" har fået en ny særlig bibetydning (i forhold til den datalogiske betydning) i den brede, gængse folkelige opfattelse:
 
"Automatiserede systemer, hvor et computerprogram analyserer store mængder data for at lave forudsigelser og træffe beslutninger. Du kender dem fra de forslag som websteder som YouTube, Facebook og streaming-tv-tjenester som Netflix, Apple Tv og Disney viser dig som næste forslag til, hvad du kan se og vie din opmærksomhed til, så du forbliver på deres platform."
 
Læs projektet Algoritmer, Data og Demokratis egen artikel"Danskernes digitale liv - En undersøgelse af danskernes holdninger til den teknologiske udvikling".
 
Uddrag af artiklen: Befolkningsundersøgelsen er et led i et omfattende og ambitiøst 100-millioner kroners kombineret forsknings- og oplysningsprojekt, som kortlægger og skaber indsigt i og debat om de mange problemstillinger, der følger med en øget digitalisering af samfundet. Projektet løber over 10 år (2021-2031) og har navnet Algoritmer, Data og Demokrati eller forkortet ADD-projektet. Projektet er støttet af Villumfonden og Veluxfonden.
 
I befolkningsundersøgelsen tager ADD-projektet borgernes briller på og giver et aktuelt billede af, hvordan danskerne forholder sig til den digitale teknologiske udvikling. Undersøgelsen belyser blandt andet, hvor danskerne ser muligheder og risici ved den teknologiske udvikling, og hvor ansvaret for de potentielle risici placeres.
 
Ugeskiftet Mandag Morgens artikel "Digitale tjenester fra det offentlige udfordrer hver femte dansker".
 
Uddrag af artiklen: De fleste kender situationen: En ældre slægtning beder udmattet om hjælp til at finde vej gennem et eller andet offentligt system online. Man aner, at der forud er gået timer i frustration foran skærmen. Sommetider er problemet måske bare en eller anden lille detalje. Andre gange må man også selv give fortabt, målløs over, hvor umuligt systemet er skruet sammen.
 
Det er ikke nemt at blive gammel. Slet ikke i verdens mest digitaliserede samfund. Mange ældre kæmper i forvejen for at komme igennem hverdagen med alderens svagheder og sygdom – og måske endda også med en ægtefælle, der kræver pleje. For mange gør det bestemt ikke sagen lettere, at det offentlige insisterer på, at kontakten til systemet skal være så digital som mulig.
 
DRs artikel "Den demokratiske samtale skal styrkes i en digital tid" og DRs undervisningsmateriale ultra:bit for skolesøgende børn. Måske er denne undervisningsrække også noget for den ældre del af befolkningen? Tjek den ud, for at blive klogere på den digitale udvikling og dens grundbegreber.  
 
Med venlig hilsen
 
Lars Laursen, frivillig i datastuen PC-mødestedet.
 
Grafik: Per Arnoldi i Politiken.