21-10-2019

Hvorfor skal jeg overhovedet have en smartphone?

En del ældre mennesker har stadig en mobiltelefon med trykknapper og lille skærm. Tanken er måske, ”Jeg skal kun ringe og sende SMS’er, så jeg har ikke brug for en smartphone”, ”Jeg kan ikke finde ud af en smartphone”, ”Jeg er bange for at blive hacket” eller ”Jeg er for gammel til at lære det.” Derfor har de ikke en smartphone.

Nye skridt på vejen henimod større digitalisering af offentlig service

I 2012 havde de fleste danskere en pc. Det førte til, at den daværende regering dengang besluttede, at fra 1. november 2014 skulle 80 % af befolkningen til at benytte offentlig selvbetjening via Internettet. Angiveligt skulle man over en årrække kunne spare 15 milliarder kr., som så kan anvendes til påtrængende offentlig service.

Det betød også, at en hel del ældre, der er storforbrugere af offentlig service, måtte sætte sig ind i og endda anskaffe sig en pc for at kunne gøre dette.

Næste skridt er, at alle skal have en smartphone

Nu tager Digitaliseringsstyrelsen så det næste skridt, idet de fleste danskere nu har en smartphone. På samme vis argumenteres der for, at når de fleste har et sådant apparat, så kan man også forlange, at alle borgere, der har et NemID, også skal benytte deres smartphone som en del af indlogningsprocessen til offentlige hjemmesider som e-Boks.dk, Borger.dk og Sundhed.dk. 

Med den næste udgave af NemID – MitID – som Digitaliseringsstyrelsen arbejder på, og som kommer inden for få år, vil man skulle logge på tjenester, der benytter NemID, med smartphone til at klare en del af logind-processen – og det gælder også netbank. Det betyder, at smartphones bliver uomgængelige inden for kort tid.

En hel del ældre har været tilbageholdende overfor at anskaffe og benytte en smartphone. De har været vant til at telefoner er til at samtale med og til nød SMS'e med. Nu er de pludselig tvunget til at lære at bruge et sådant apparat, som er meget anderledes og kan meget mere end en gammeldags fastnet- eller mobiltelefon. 

Med MitID bliver der dog også mulighed for at benytte en såkaldt engangskodeviser, der viser nøglekoden på en lille skærm. For svagtseende vil der endvidere findes en særlig engangskodeviser, der kan læse nøglekoden op. 

Vi er villige til at hjælpe dig i PC-mødestedet

Men for de ældre, der er villige til at anskaffe og bruge en smartphone, er PC-mødestedets frivillige parate til at imødekomme behovet for vejledning og hjælp. 

Denne blog er en del af hjælpen, men der er også både workshops i PC-mødestedet samt én-til-én hjælp og vejledning fra de frivillige dér. 

PC-mødestedet er en af grupperne i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe, der holder åbent om onsdagen kl. 13-16. Du kan finde vores adresse og vejledning til transport og parkering her.

Med venlig hilsen

Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet