PC-mødestedets blog om smartphones

27-01-2021
Der kræves stærkere sikkerhed ved onlinekøb fra 1. januar 2021. Læs her hvorfor, og hvordan du opnår den, så du igen kan købe ind online.
 
Du har muligvis hørt, at der er nye skærpede krav til sikkerheden ved køb via netbutikker. Der skal nu både indtastes en engangskode sendt via SMS og en særlig kode, som kun du kender, eller også skal NemID-nøgleappen benyttes på enten smartphone eller tablet.
 
Du kan ikke benytte nøglekortet ved onlinehandel
Den 1. januar 2021 trådte de nye EU-regler om SCA (sikker kundeautentificering) i kraft. Reglerne er en del af EU-direktivet PSD2, som blandt andet har til formål at mindske risikoen for svindel ved digital betaling.
 
For Danmarks vedkommende betyder det også, at indtastning af en kode fra NemID-nøglekortet ikke vil være tilstrækkelig til onlinebetaling i netbutikker. Der er derimod tre andre løsninger, som du kan benytte.
 
En af dem er en lille dims kaldet en NemID-nøgleviser, hvis du har en sådan. Har du den ikke, kan den bestilles online her til 99 kr. inkl. fragt (og betalingen kræver ikke den nye 2-trinsgodkendelse - mere!).
 
Den fælles betegnelse for disse sikkerhedsløsninger er 3D Secure. VISAs løsning hedder ”Visa Secure”, Mastercards løsning hedder ”Mastercard Identity Check”, og Dankorts løsning hedder ”Dankort Secured by Nets”. Det er Nets, der har indført denne løsning fra 1. januar 2021.
 
Det kan synes et dårligt valgt tidspunkt for Nets at indføre den skærpede sikkerhed her under en coronanedlukning, for en del især ældre medborgere har/har haft problemer med at opgradere deres sikkerhed. Jeg har selv hjulpet flere med det og set deres frustration og magtesløshed - og det er ikke altid ligetil, især ikke hvis den ældre ikke har en smartphone.
 
Den skærpede sikkerhed skulle oprindeligt have været indført i EU den 14. september 2019, men ikke alle netbutikker kunne nå det inden denne frist. Derfor blev det først indført den 1. januar 2021. Netbutikkerne har indtil den 14. marts 2021 til at leve op til de nye krav, men de fleste gør det allerede.   
 
Derfor indføres de nye sikkerhedskrav
Grunden til opgraderingen af sikkerheden er at sikre netbutikker såvel som dig som nethandlende mod IT-kriminelles handel med forfalskede plastikkort udstyret med dine betalingskortoplysninger.
 
Hvis der er sket et såkaldt datalæk fra en netbutik et eller andet sted i verden, og du har handlet i denne netbutik, kan dine betalingskortoplysninger muligvis være blevet kompromitterede (tjek det selv her: http://haveibeenpwned.com - bemærk: det er kun ved nogle af datalækkene, at kreditkortoplysninger er blevet afsløret).
 
Sådanne oplysninger sælges til en lav pris til IT-småkriminelle over hele verden via det såkaldte "mørke net". Disse oplysninger kan benyttes fra ethvert sted i verden til onlinebetaling - endda også helt uden et plastikkort. Privatkunder som dig, der er blevet udsat for IT-kriminelles køb i dit navn, har altid kunnet gøre indsigelse i banken og få refunderet beløbet.
 
Netbutikker derimod har hidtil selv måttet tage tabet eller betale for en forsikring mod tabet. Under alle omstændigheder bliver tabet (eller prisen for forsikringen) lagt oven i priserne for varerne i netbutikkerne, så alle lovlydige kunder skal betale ekstra for dem. For nogle netbutikkers vedkommende er helt op til 5 procent af salget sket via falske betalingskort.
 
Med det nye sikkerhedstiltag bliver det meget sværere for IT-kriminelle at gennemføre køb i andres navn. Dermed bliver netbutikkernes varer muligvis også lavere med tiden til gavn for dig og andre forbrugere.
 
Grunden til, at nøglekortet ikke vil kunne benyttes som legitimation ved onlinehandel, er de mange forsøg på at franarre danskerne deres nøglekort. Du har sikkert oplevet at modtage e-mails med links til hjemmesider, hvor du opfordres til enten at indtaste alle dit nøglekorts tal eller uploade et fotografi af det. Med de nye sikkerhedstiltag kan IT-kriminelle ikke benytte sådanne oplysninger til noget som helst.
 
Konsekvenser af de nye sikkerhedskrav
Det er i de fleste tilfælde fra 1. januar slet ikke muligt at betale online med plastikkort uden denne nye sikkerhed. Har du ikke allerede opgraderet til de nye sikkerhedskrav, kan du gøre det via webadressen https://nets.eu/3ds.
 
Bemærk: Betalinger via MobilePay online kræver også denne nye form for 2-trinsgodkendelse.
 
Der kræves nu, at betalingsgodkendelsesproceduren skal bestå af mindst 2 af de 3 følgende faktorer:

  • Noget man ved, f.eks. en adgangskode eller en PIN-kode
  • Noget man har, f.eks. en smartphone, en nøgleviser eller et betalingskort
  • Noget man er, f.eks. fingeraftryk, ansigt eller iris (såkaldte biometriske data)
Hvis du har mindst to internetkapable apparater (en pc/smartphone, pc/tablet eller smartphone/tablet) og et NemID, kan du forholdsvis let opgradere din sikkerhed.
 
Har du kun en pc og et NemID, har du et problem. Har du ikke NemID, har du et endnu større problem.
 
Især i denne coronanedlukningstid, hvor de fleste fysiske butikstyper holder lukket, er det et stort problem ikke at kunne handle online. Mange mennesker er nødt til at handle online for at kunne købe ting som tøj, sko, mobiltelefoner og anden elektronik, hårde/hvidevarer, bøger, dagligvarer via bl.a. Nemlig.com m.m.
 
Hvis du kun har en smartphone, kun en tablet eller kun en pc/trykknapmobiltelefon (og et NemID) er der dog en særlig mulighed for alligevel at blive i stand til igen at handle via Internettet. Det kan kræve, at du får installeret den såkaldte NemID-nøgleapp (det tager mere end 1 time af sikkerhedsgrunde). Det er dog også muligt for dig, der kun har en pc og en gammeldags trykknapmobiltelefon at gennemføre onlinehandel. Det kan også gøres med brug af en nøgleviser, når nu nøglekortet ikke kan benyttes.
 
Sådan godkender du en onlinebetaling med den nye sikkerhed
Du kan godkende en betaling på to måder. Du kan se billeder af de to måder øverst til venstre på denne side. Klik på billedet for at få det vist stort.

  1. NemID (se billede). Du vil i forbindelse med en betaling blive bedt om at taste dit NemID brugernavn samt adgangskode og herefter bekræfte via NemID-nøgleappen eller NemID-nøgleviser.

  2. Engangskode samt kodeord (se billede). Du modtager en engangskode på SMS, som du skal indtaste sammen med dit eget kodeord. Hvis der er tilknyttet et telefonnummer til dit kort, vil du modtage en engangskode via SMS, når du handler. I SMS´en står der, udover engangskoden, hvilken forretning du er ved at handle hos, og hvilket beløb du skal godkende. Du indtaster engangskoden samt dit kodeord på hjemmesiden for at afslutte dit køb. Det er vigtigt, at teksten i SMS’en afspejler det køb, du er i gang med at foretage, tast aldrig koden, hvis du er i tvivl!

Har du NemID-nøgleappen?

Herover er nævnt, at én måde at betale online på, er med NemID-nøgleappen. Denne app findes til både Apples iPhones og Android-telefoner og såmænd også til iPad/tablets.

NemID-nøgleappen kan benyttes helt generelt til at logge på en hjemmeside, der kræver NemID-login - men på en sådan måde, at du ikke mere skal hive nøglekortet frem!

Hvis du er interesseret i, hvordan du får denne app, og hvilke krav den stiller til din smartphone/tablet, så klik her.

Har du brug hjælp?
Du kan se en 1-minut lang video om, hvordan du overgår til den nye 2-trinsgodkendelse med 3D secure her.
 
Hvis du har brug for at handle online og endnu ikke har opgraderet din sikkerhed efter de nye krav om 2-trinsgodkendelse, er du velkommen til at få en aftale med mig. Du skal have dit NemID-nøglekort og andre NemID-oplysninger såsom CPR-nr., NemID-nr. og NemID-adgangskode med. Hav også dine adgangskoder til Apple-ID/Google-konto samt din telefon eller tablet med.
 
Det er for tiden ikke muligt at mødes i PC-mødestedet i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe for at modtage hjælp og vejledning til opgradering af din sikkerhed til 2-trinsgodkendelse. Men du må gerne ringe til mig på tlf. 24 83 16 96 eller e-mail lars.laursen1961@gmail.com for at få en privat aftale. Jeg er også tilgængelig via Facebook Messenger.
 
Nogle gange er det muligt at klare det hele med fjernsupport via Internettet. Andre gange vil det kræve det min fysiske tilstedeværelse hos dig for at gennemføre din opgradering til den nye sikkerhed. Hvis vi skal mødes fysisk, skal vi benytte coronaværnemidler.
 
Med venlig hilsen
 
Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet i Høje Gladsaxe.
 
Få mere at vide
 
Læs mere om 3D secures egenskaber på dansk her.

Er du interesseret i betydningen af 3D secure for webbutikker? Så kig med i denne 7-minutter lange dansksprogede video her.
 
12-12-2020

Så findes der internetsupermarkedet www.intervare.dk. Her kan du købe ind til priser, som du finder i Netto – i hvert fald for over 1000 varer ud af 11000 i deres katalog.

Du får leveret lige til døren. Du kan vælge ud fra et katalog – fra ferskvarer på køl, grønt, kolonial til isenkram, personlig pleje og specialiteter.

Foto: Colourbox. 

Kan du ikke selv finde ud af at bestille varerne via Internettet, kan du blot ringe på tlf. 70 27 72 33, så vil en venlig medarbejder hjælpe dig igennem bestillingsprocessen.

Det er trygt, for den samme medarbejder hjælper dig med indkøbene hver uge. Det er også en fast chauffør, der leverer varerne hjem til dig.

Men du kan kun benytte denne indkøbstjeneste, hvis du er visiteret til det af din kommune.

”Karina ringer til mig hver uge og hjælper mig med min bestilling. Hun smiler i telefonen og er altid parat med en løsning, hvis jeg vil ændre noget. Det er god, venlig service, og jeg føler mig tryg ved både at bestille og få leveret.”

Kirsten Andersen, 90 år, kunde hos Supermarkedet Intervare.

Dagligvarer leveret lige til køkkenbordet

Her er hvad Intervare selv skriver om supermarkedet.

I Supermarkedet Intervare har vi igennem 20 år specialiseret os i at levere et stort udvalg af friske dagligvarer til dig, der har behov for at få hjælp til de ugentlige indkøb.

Vi samarbejder med næsten halvdelen af landets kommuner, der har valgt at betro os den tillidsfulde opgave, det er at levere de ugentlige indkøb direkte hjem til dig.

Det er kommunen, der beslutter, om du har brug for hjælp til indkøb. Bliver du visiteret til at få indkøbshjælp, og vælger du os som leverandør, så sørger vi for resten.

Vi hjælper dig med at udvælge og bestille, og du får varerne leveret af en fast chauffør, der kommer på en fast ugedag efter aftale.

Sådan får du indkøbshjælp med omtanke:

  • Kontakt kommunen og fortæl dem, at du ønsker levering fra Supermarkedet Intervare.
  • Du modtager et velkomstbrev, den første tilbudsavis samt varekataloget fra os, så du kommer godt i gang.
  • Din kontaktperson hos Supermarkedet Intervare eller din hjemmehjælp hjælper dig med hver efterfølgende bestilling.
  • Din faste chauffør leverer varerne med et smil, og hjælper dig gerne med at stille køle- og frost varer på plads i dit køleskab.
  • Er der behov, som vi eller din faste chauffør skal være særligt opmærksomme på, noteres det for at gøre netop din indkøbsoplevelse nem og tryg.

Det skal være en god, tryg oplevelse at handle hos os

Når du taler med os, gør vi meget ud af at lytte og hjælpe dig med at finde lige netop de dagligvarer, du har brug for. Hen ad vejen lærer vi hinanden godt at kende, og vi tager os den tid, der skal til. Når chaufføren kommer med varerne, er det et glædeligt gensyn, hvor tålmodighed, forståelse og hjælpsomhed er en selvfølge.

Med Supermarkedet Intervare er du og dine indkøb med andre ord i trygge hænder – hele vejen fra bestilling til levering.

Bestilling og levering

Vi er her for at hjælpe

Det er din kommune, der har en aftale med os, men det er dig og os, der har kontakten. Enten direkte eller gennem din hjemmehjælper. Når du først har fortalt kommunen, at du vil have dine indkøb leveret af os, har vi den løbende kontakt, og vi lærer hinanden godt at kende.

Du vælger i samarbejde med din kommune blandt følgende bestillingsmuligheder:

  • Din kontaktperson hos os ringer dig op på et fast tidspunkt, som vi aftaler, og hjælper dig med at bestille.
  • Hjemmeplejen hjælper med at bestille for dig.
  • Du bestiller direkte på www.intervare.dk.

”Jeg bliver i godt humør af at hjælpe kunderne over telefonen - både med stort og småt. Ting er til for at blive løst, og jeg er glad for at gøre en forskel. Det er utrolig vigtigt for mig at vise omsorg overfor kunderne, ved at lytte til og forstå den enkeltes behov.”

Karina, kundeservice.

Din egen chauffør leverer hver gang

Sammen med dine indkøb får du helt automatisk leveret en tilbudsavis med næste uges særligt gode tilbud.

Chaufføren tager gerne dine tomme flasker med og afregner panten kontant. På samme måde kan han sætte dine køle- og frostvarer på plads med det samme. Det forstår vi godt kan være en kærkommen hjælp.

Vi kommer nemlig rundt i næsten halvdelen af landets kommuner, og vi sætter en ære i at hjælpe hver enkelt.

”Mine ture bringer mig forbi alle mine faste kunder, som jeg kender rigtig godt. Jeg ved, hvem der gerne vil have sat varerne på køl, hvor jeg bare kan gå ind, og hvor hunden måske skal have et klap. Folk er glade for at jeg kommer, og det gør mig glad! Når dagen er omme, er det rart at vide, at kunderne har fået alt det, de skal bruge.”

Michael, chauffør.

Hvad koster det at få leveret varerne?

Det eneste du betaler for, er de varer, som du køber. Selve omkostningen til indkøb, lagerføring, pakning og levering afregnes mellem din kommune og Supermarkedet Intervare.

Hvor mange varer kan jeg bestille?

Hos Supermarkedet Intervare er der ingen begrænsninger i mængden af varer, som du kan bestille. Du kan bestille en enkelt liter mælk eller bestille til den store familiefest.

Vi leverer uanset, hvor mange varer du bestiller, og hvor meget de vejer.

Hvordan betaler jeg for varerne?

Du modtager ved hver levering en faktura. På fakturaen fremgår prisen for hver vare, et totalbeløb, samt et fakturanummer. Betalingen foregår automatisk enten via betalingsservice eller med elektronisk dankortbetaling. På denne måde skal du ikke bekymre dig om at have kontanter eller kreditkort frem ved levering.

Betalingskort

Vi anbefaler, at du tilmelder dit betalingskort. Dette betyder, at du ved hvert indkøb kan se transaktionen i din bank og derved løbende kan følge med. Ligeledes vil du i tilfælde af tilbagebetaling nemt og hurtigt kunne se beløbet på din konto. Du kan let tilmelde dit betalingskort ved at ringe til vores kundeservice på telefon 70 27 72 33.

Alternativt kan du ved opstart få tilsendt en tilmeldingsblanket med vedlagt svarkuvert.

Betalingsservice (PBS)

Du har også mulighed for at tilmelde dig betalingsservice (PBS) ved at kontakte din bank og give følgende oplysninger:

Dit kundenummer
PBS-nr.: 03325091
Deb.gr.nr.: 00001

Det kan også gøres nemt og hurtigt digitalt i din netbank eller via link direkte fra vores hjemmeside. Alternativt kan du ved opstart få tilsendt en tilmeldingsblanket med vedlagt svarkuvert. Bemærk, at der pålægges et PBS-gebyr på kr. 5,00 pr. månedlig opkrævning.

Såfremt du ved opstart ikke har besluttet, hvilken betalingsform du foretrækker, da fremsendes girokort i mellemtiden. Dette er dog kun en midlertidig løsning, og der opkræves gebyr på kr. 25,00 pr. opkrævning.

Hvem er Intervare? Fuldservice til borgere og kommuner

Intervare A/S har mere end 20 års erfaring med levering af dagligvarer til visiterede borgere. Vi samarbejder pt. med mere end 40 kommuner landet over og servicerer ca. 8.000 borgere hver uge. Fra etableringen i år 2000 har vi fokuseret på dette ene forretningsområde.

Vi kan tilbyde et unikt fuldservicekoncept tilpasset borgernes og kommunernes behov, hvor vi selv styrer alle processer fra bestilling, varemodtagelse til pakning, samt leverer dem direkte til køkkenbordet.

Med konceptet skaber vi tryghed og stabilitet på et vigtigt område i hjemmeplejen. Vigtigst af alt, får alle borgere adgang til samme gode ensartede service. Det handler om at skabe livskvalitet, og sørge for, at de som ikke længere selv kan komme ud at handle, ikke afskæres de mange valgmuligheder, der ellers er på markedet. Det afspejler sig i vores brede varesortiment. Resultatet er for kommunerne en effektivisering, der frigiver dyrebare ressourcer.

For at være ajour med udviklingen i kommunerne, er vi i jævnlig dialog med hjemmeplejegrupperne, og holder løbende statusmøder med kommunerne. På den måde sikrer vi kvaliteten af vores ydelser.

De kommuner, der vælger et samarbejde med Intervare, kan være sikker på en professionel, løbende og tæt dialog.

Hvad koster det kommunen?

Vælger kommunen at konkurrenceudsætte opgaven, er det fortsat kommunen selv, der fastsætter kvalitetskravene, men lader det være op til markedet at afgøre til hvilken pris, opgaven kan løses. Typisk vil vi i Intervare fastsætte prisen ud fra indholdet i kravspecifikationen, antallet af visiterede borgere samt geografien.

Sådan forholder vi os til coronavirus (COVID-19)

Supermarkedet Intervare forsøger med følgende tiltag at minimere risikoen for spredning af COVID-19. Det er vigtigt at pointere, at ingen af vores chauffører er smittet eller udviser tegn på smitte.

  • Vi følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger om forholdsregler i hele organisationen.
  • Chaufførerne anvender håndsprit både før og efter levering af varer.
  • Chaufførerne bærer visir i forbindelse med leveringerne.

Læs mere ved at klikke her: www.intervare.dk

Kan du selv klare at bestille dagligvarer via Internettet?

Så kan du læse mere om flere andre netbutikker med forskellige koncepter på vores blog her.

 

09-12-2020

Til venstre ses et videomøde via Skype med 13 deltagere på en iPhone, som blev afholdt tidligere på året i Seniorfoto- og Videoklubben - sammen hver for sig!

Du og din klubs bestyrelse og medlemmer kan lære at holde videomøder både 1-til-1 og mellem flere deltagere. I kan holde både morgenmadsmøder såvel som fødselsdagsfester med sang, kaffe og kagespisning hver for sig. Se det sidste ved at klikke her. Klik på billedet til venstre for at se det stort. 

Der er nogle emner, der under denne coronanedlukning er nyttige at lære og mestre:

  • At afholde videomøder med familie, venner, bestyrelse, klubmedlemmer og læge via smartphone, tablet eller pc – med FaceTimeMessenger eller Skype

  • Hvis du i stedet ønsker at benytte den populære videotjeneste Zoom, kan du lære om den her.

  • Lær at købe dagligvarer via en netbutik med levering lige til døren. Læs mere her.

  • Mere end 4 millioner danskere bruger mobilappen MobilePay til at overføre kontanter mellem privatpersoner, til kontingentbetaling eller ved køb i fysiske og onlinebutikker. Det er næsten lige så let som at sende en SMS. Lær mere om det her.

Med venlig hilsen

Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet.

P.S: Lars kan kontaktes på tlf. 24 83 16 96 eller per e-mail lars.laursen1961@gmail.com.

 

26-11-2020

- ”Det er politiet. Må jeg se dit kørekort?”

Dette spørgsmål måtte 5.930 mennesker svare nej til i 2019, fordi de havde glemt kortet. Sidste år blev der nemlig udskrevet bøder for knap seks millioner kroner til danske bilister for ikke at have medbragt kørekortet. Forglemmelsen koster 1.000 kroner.

Men fra den 23. november 2020 er det blevet muligt at benytte sin smartphone som kørekort. Det betyder, at selvom du har glemt dit kørekort, kan du blot vise kortet på mobilen. Så undgår du en bøde.

Du kan også bare lade dit fysiske kørekort ligge i skuffen derhjemme, så længe du i stedet kan fremvise din Kørekort-app. Behold dog dit fysiske kørekort. Det skal du stadig bruge, når du kører i udlandet.

Sådan vises dit kørekort i Kørekort-appen på din smartphone. Her er detaljerne sløret med vilje. Har du glemt dit kørekort, kan du vise Kørekort-appen til Politiet eller benytte den som billed-ID, hvor dette kræves. Foto: Lars Laursen.

Med appen kan du:

  • Dokumentere at du har et kørekort under kørsel i Danmark
  • Fremvise dit kørekort på mobilen de steder, hvor du ellers plejer at bruge dit kørekort, fx som legitimation.

For at oprette dit kørekort i appen skal du have:

  • Et gyldigt dansk kørekort.
  • Et gyldigt dansk pas.
  • Et NemID.
  • En iPhone 7 eller nyere med iOS 13.2 eller nyere. Dette er nødvendigt, da ældre iPhones ikke indeholder den fornødne NFC-teknologi til at kunne scanne et pas. 
  • Eller en Android-smartphone med Android 8.0 Oreo eller nyere og en indbygget NFC-chip.

Læs på dansk om, hvad NFC (trådløs nærfeltskommunikation, der rækker op til 4 cm) er for noget her - endda fortalt via video på dansk! For de teknisk mindede er her en fyldigere beskrivelse på engelsk. Se en liste over telefoner og tablets, der understøtter NFC her.

Kørekort-appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med Justitsministeriet, Rigspolitiet, Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og Færdselsstyrelsen.

Sådan henter du appen

  1. Hent appen der, hvor du normalt henter apps til din telefon – søg efter Kørekort. Hvis du bruger iPhone, kan du hente appen i App Store. Har du en Android-telefon, kan du finde appen i Play Butik.

  1. Når du har hentet appen, åbner du den på din telefon. Derefter skal du logge ind med dit NemID. Du kan bruge NemID-nøgleappen eller NemID-nøglekortet.

  2. Når du er logget ind med NemID, bliver du bedt om at aktivere dit digitale kørekort. Det gør du ved at scanne dit pas med din telefon. Dit pas har nemlig en ID-chip indbygget. Det kan din smartphone aflæse ved at lægge den på det lukkede pas.

  3. Derefter er du klar til at tage appen i brug.

For at åbne kørekort-appen skal du indtaste en selvvalgt 4-cifret PIN-kode. Hvis Politiet ønsker at se dit kørekort, skal du åbne appen og vise den særlige side med en dynamisk QR-kode. Så kan Politiet med deres smartphone-app aflæse koden og identificere dig.

OBS: Du skal være opmærksom på fire ting:

  • Du kan kun benytte kørekort-appen, hvis du har strøm på telefonen. Du behøver dog ikke at have forbindelse til Internettet. Er der ikke strøm på telefonen, skal du vise dit fysiske kørekort i stedet for.

  • Appen kan ikke benyttes i udlandet – kun i Danmark. Skal du derfor køre i udlandet, skal du alligevel have dit fysiske kørekort med dig.

  • Det er borgerens ansvar, at sikre, at der strøm på mobilen, og at skærmen ikke er ødelagt så meget, at politiet ikke kan scanne det digitale kort. Hvis det er tilfældet, koster det en bøde på 1000 kroner, ligesom det normalt gør, hvis man glemmer sit fysiske kørekort.

  • Du skal ikke smide dit gamle fysiske kørekort ud. Du har stadig brug for det i visse tilfælde.

Fakta fra Digitaliseringsstyrelsen

Det er Digitaliseringsstyrelsen, der står bag det digitale kørekort i form af Kørekort-appen. IT-firmaet Visma har udviklet selve appen.

Det er frivilligt at benytte Kørekort-appen – det er ikke noget krav.

“Det er ikke sådan, at vi tvinger folk til at have et digitalt kørekort. Det er et tilbud. Men et tilbud, der nok vil gøre det lidt lettere både for borgerne, men også politiet, når man skal kontrollere kørekortet”, udtalte transportminister Benny Engelbrecht (S) i forbindelse med lanceringen.

Du kan læse mere detaljeret om appen eller få support til den her.

  • Kørekortet er det første ID-bevis i Danmark, der er blevet digitalt. I løbet af 2021 lanceres også det gule sundhedskort i en digital udgave.

  • Siden 2018 har danskerne også kunne bruge deres NemID-nøglekort som app til smartphone. 2,8 mio. danskere bruger i dag NemID-nøgleappen.

  • Ved fremvisning af kørekort-appen til politiet, vil politiet scanne den indbyggede QR-kode for at bekræfte gyldigheden.

  • QR-koden er dynamisk, hvilket både højner sikkerheden og giver mulighed for, at politiet kan se fotoet i deres egen app – uden at man er nødt til at give sin telefon til betjenten.

Kritik af Kørekort-appen

Der har været kritik af, at ikke alle kan benytte Kørekort-appen. Mange brugere har udtrykt, at der er for mange kriterier, der skal opfyldes i forhold til at installere den. Man skal have et dansk pas, hvilket i første omgang sorterer mange fra – enten fordi de ikke er danske statsborgere, og dermed ikke kan få dansk pas – eller simpelthen bare fordi de ikke har et pas.

Desuden kræves der også et NemID. Ikke alle borgere har ønsket et NemID. 

Derefter kan man heller ikke bare hente appen på alle telefoner, der er nemlig nogle systemkrav, som skal overholdes.

For at installere Kørekort appen skal du have en Android-telefon med NFC-chip samt have Android 8.0 Oreo eller nyere installeret. iPhone-brugere skal have en iPhone 7 eller nyere, samt iOS 13.2 eller nyere installeret. Har du en rooted eller jailbreaket telefon, kan appen ikke afvikles på enheden.

Men… Selvom du så har en Android-telefon med Android 8.0 eller nyere, så er det heller ikke nok. Den skal nemlig også have NFC.

Læs mere om den nye app i medierne

Der er skrevet en del om appen i medierne. Klik herunder for at læse forskellige artikler om den.

Få appen installeret med hjælp fra de frivillige i PC-mødestedet

Du er som senior eller førtidspensionist velkommen til at møde op i PC-mødestedet, der er en datastue i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe. Der er gratis. PC-mødestedet holder åbent på onsdage kl. 13-16.

Vores adresse er:

Høje Gladsaxe Torv 2G (bag ved Høje Gladsaxe Center)
2860 Søborg

Buslinjerne 4A, 68 og 160 holder ved Høje Gladsaxe Center. Der er også gode parkeringsmuligheder – se her.

Med venlig hilsen

Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet i Seniorklubberne i Høje Gladsaxe.

 

23-10-2020

Nogle apps udnytter, at de "ved", hvor på planeten de er, samt hvordan de er orienteret i rummet. Dette kan lade sig gøre, fordi smartphones har indbygget en MEMS-chip (MicroElectroMechanical System) med både gyroskop, kompas og accelerometre i tre dimensioner. Og telefonen kan afgøre telefonens placering på kloden via de amerikanske GPS-, europæiske Galileo-, russiske GLONASS-, japanske QZSS- og kinesiske BeiDou-satellitstedbestemmelsessystemer.

Starlight-appen kan på skærmen vise stjernehimlen, hvor end du retter din smartphone. Du kan endda se stjernehimlen under horisonten! Appen viser stjernerne med de rette indbyrdes spektralklasser, kunstfærdigt malede stjernebilleder, planeterne med de engelske/latinske betegnelser for planeter, stjerner og stjernebilleder. Den kan vise flere end 110.000 stjerner.

Se en demonstration af appen ved at klikke på billedet af videoen herover. Den har dansk tale. Du kan endda slå danske undertekster til.

Du er velkommen til at møde op i PC-mødestedet, som er en datastue for seniorer i Høje Gladsaxe i Søborg, Danmark. Den er for alle Gladsaxe-borgere. Det kræver intet medlemskab og koster heller ikke noget.

Adressen er:

Seniorklubberne i Høje Gladsaxe (bag ved Høje Gladsaxe Center)
Høje Gladsaxe Torv 2G
2860 Søborg

Videoen er optaget, redigeret og indtalt af Lars Laursen, frivillig i PC-mødestedet.